EU-kommissionen vill skynda på miljösäkerhetsarbetet

Med anledning av olyckan med MSC Napoli i Engelska kanalen och fartygskollisionen mellan en passagerarfärja och ett lastfartyg i Messinasundet i förra veckan vill EU-kommissionen öka takten i sjösäkerhetsarbetet. För det första vill kommissionen se till att det finns säkra platser för fartyg i nöd att söka skydd på, platser utsedda av ett oberoende organ för att minimera risken att flera medlemsländer skadas. I det sammanhanget välkomnar kommissionen det brittiska sättet att agera vid olyckan med MSC Napoli. För det andra oroas kommissionen över att inte alla medlemsländer raticifierat de två konventionerna Hazardous and Noxious Substances Convention och the Bunker Oil Convention, som ska se till att tredje part inte skadas av fartygsolyckor med farligt gods och oljespill. Dessutom tycker kommissionen att dess tredje sjösäkerhetspaket innehåller delar som ska reglera ersättning till skadade vid olyckor i inrikestrafik till sjöss och att det paketet snarast bör antas av medlemsländerna.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.