Erria A/S (tidigare Fabricius BR Marine) satsar stort i det mindre tankersegmentet. Nyligen har man beställt tre kemtankers från det privatägda varvet Rushan City Yard i Kina. Fartygen blir IMO II-tankers på 6.500 ton dödvikt för leveranser under 2010. Dessutom har rederiet deklarerat optioner på ytterligare sex fartyg från samma varv. Den Kinabyggda flottan skall då adderas till de tankfartyg som rederiet beställt i Turkiet för leveranser under de närmaste åren. Samtidigt rapporteras Erria ha sålt sitt äldsta tankfartyg, Tina Jakobsen. Kemtankers, byggd 1980, har sålts till ett rederi på Balkan, sannolikt för bunkringsoperationer i Svarta Havet. Prislappen uppges till EUR 3,4 miljoner.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.