Dyrt att köpa VLCC för FPSO-konvertering

Det är svårt att till rimligt pris få tag på VLCC-tankers som är lämpade för ombyggnad till FPSO (flytande produktions- och lagringsfartyg). De flesta som nu konverteras är byggda på 1970-talet och normalpriset för dessa ligger mellan USD 10 och 15 miljoner. I veckan fick FPSO-specialisten Modec betala USD 39,5 miljoner för Shoju, ett 21 år gammalt fartyg på 258.000 dwt. Av den existerande VLCC-flottan är mindre än fem procent byggda före 1985 och 13,5 procent byggdes mellan 1986 och 1990.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.