Det är svårt att till rimligt pris få tag på VLCC-tankers som är lämpade för ombyggnad till FPSO (flytande produktions- och lagringsfartyg). De flesta som nu konverteras är byggda på 1970-talet och normalpriset för dessa ligger mellan USD 10 och 15 miljoner. I veckan fick FPSO-specialisten Modec betala USD 39,5 miljoner för Shoju, ett 21 år gammalt fartyg på 258.000 dwt. Av den existerande VLCC-flottan är mindre än fem procent byggda före 1985 och 13,5 procent byggdes mellan 1986 och 1990.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.