Costa kallar befälhavaren ”idiot” och stämmer honom

Nu börjar anklagelser och motanklagelser hagla i kölvattnet av Costa Cruises kryssningsfartyg Costa Concordias fatala grundstötning vid Isola del Gigilo utanför Toscana på Italiens västkust. Det framkommer allt fler uppgifter om att befälhavaren Francesco Schettinos beslut att avvika från kursen och segla förbi ön på mycket nära håll inte var en engångsföreteelse utan närmast regelbundet förekommande deviation, och inte bara utanför Gigilo-ön.Fenomenet kallas ”inchino”, hälsning, något som görs för att ge passagerarna en upplevelse och i marknadsföringssyfte. Rederiet har medgett att man godkänt sådana deviationer vid några tillfällen och då med krav på säkra passageavstånd men man hävdar att i detta fall fanns det inget tillstånd. Enligt italiensk media som fått tillgång till anteckningar från förhör med befälhavaren hävdar denne att hälsningen vid Giglio var ”planerad och önskad av Costa före avgången från Civitavecchia”.Motelden från rederiets sida är massiv. Redan i ett tidigt skede lade man skulden på befälhavaren. Förutom att manövern inte var sanktionerad hävdar man att befälhavarens agerande och den sena evakueringen ledde till dödsfall som annars inte hade inträffat. Rederiet menar också att befälhavarnas makt när det gäller navigeringen är allt för stor. Costa Cruzieres ordförande och vd Pier Luigi Foschi har nu i en intervju gått ännu längre. Han kallar Francesco Schettino för idiot och tillägger att denne ”alltid har setts som extremt pålitlig ur en teknisk synvinkel, men att han har ett litet udda karaktärsproblem, även om detta aldrig har rapporterats formellt”. Francesco Schettino sitter nu i husarrest i avvaktan på rättegång. Rederiet har tidigare meddelat att man skulle bistå honom med kostnader för juridiskt biträde. Det tar nu Foschi tillbaka och meddelar att man istället kommer att stämma sin befälhavare.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.