Costa ger kaptenen skulden

På en presskonferens på måndagen den 16 januari 2012 utpekade Costa Cruises vd Pier Luigi Foschi mer eller mindre klart fartygets befälhavare som skyldig till olyckan med Costa Concordia. Han sade att den fatala grundstötning, som ledde till att fartyget sedan kantrade, berodde på den mänskliga faktorn.– Kaptenen följde inte den godkända färdväg som regelbundet används av Costas fartyg, antagligen över 100 gånger per år, sade han.Foschi betonade också att rederiet inte för närvarande kan ge någon mer upplysning eftersom man saknar fakta.– Åklagaren har beslagtagit den svarta boxen (VDR), som innehåller all navigationsdata, och vi har för närvarande inte tillgång till all den information som skulle behövas för att korrekt kunna förstå vad som har hänt.I ett officiellt utlåtande från rederiet, daterat söndagen den 15 januari, skriver man att fartyget har gått alltför nära kusten och att kaptenens omdöme under hanteringen av nödsituationen inte verkar ha uppfyllt Costas standardprocedurer. Fartygets befälhavare kom till Costa Cruises 2002 som Safety Officer och efter att även ha tjänstgjort som Staff Captain blev han befälhavare 2006. Befälhavaren har häktats och sitter nu i husarrest.Däremot prisade Foschi besättningens agerande.– Fartygets besättning handlade riktigt och följde evakueringsprocedurerna med beaktande av den ytterst allvarliga olyckan och fartygets tillstånd då evakueringen inleddes. Vi är tacksamma över det sätt vår besättning utförde evakueringen.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.