Bristande uppmärksamhet bakom Öresunds-kollision

Kollisionen mellan bil- och passagerarfärjan Mercandia IV och passagerarfärjan Sundbus Pernille den 11 september förra året berodde på bristande uppmärksamhet hos navigatörerna på de två färjorna som seglade i tjocka när olyckan inträffade. Fartygen kolliderade tidigt på morgonen och hade få passagerare ombord. Mercandia IV lättare skador, medan Sundbus Pernille fick kraftiga skador och intryckningar i överbyggnaden. Båda fartygen tog sig till kaj för egen maskin. Enligt opklaringsenheden vid Søfartsstyrelsen kunde olyckan ha undvikts om man på båda fartygen utnyttjat AIS-informationen om det andra fartygets position. Om de vakthavande befälen hade lyssnat bättre på information över VHF:en och använt stipulerade ljudsignaler i tjockan, hade chansen att undvika kollisionen förbättrats. Dessutom seglade Sundbus Pernille med för hög fart under rådande omständigheter.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.