Bourbon Dolphin skulle ha stoppats i norska sektorn

Ankarhanteringsfartyget Bourbon Dolphin kämpade med ett för tungt ankare i sex meter höga vågor nordväst om Shetland när hon den 12 april kapsejsade och senare sjönk, det sa besättningsmedlemmar i förhör inför haverikommissionen i Ålesund. En av medlemmarna i haverikommissionen påpekade att sådan hantering i sexmetersvågor skulle ha stoppats i den norska sektorn, medan det i den brittiska sektorn inte finns några sådana restriktioner. Kapten Grim Are Bergtun på Olympic Hercules sa i sitt förhör att två andra fartyg skulle ha gjort jobbet som Bourbon Dolphin fick ta, planen var att hon skulle ha assisterat andra fartyg, men plötsligt blev Bourbon Dolphin operationens huvudfartyg. Den som chartrat fartyget hade bett om ett fartyg med minst 180 ton dragkraft, och Bourbon Dolphin hade 194 ton. Men i verkligheten, med sina thrusters igång, var den verkliga dragkraften mycket lägre. Bourbon Offshores vd Trond Myklebust sa till kommissionen att han inte hade någon aning om varför fartyget utsågs till huvudfartyg, han sa också att det är upp till den som chartrar fartyget att avgöra om det klarar jobbet.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.