Dags att fimpa skorstenen?

Det är fascinerande att studera det som kallas varumärkesbärare i olika branscher, helt enkelt vilka personer, funktioner eller objekt som används för att på ett tydligt och konsekvent sätt kommunicera ett varumärkes värderingar och identitet till omvärlden. Inom flyget är stjärtfenan en helig plats för flygbolagens varumärke, inom fordonsindustrin är det fronten på bilar och lastbilar. Och inom sjöfarten är det och har länge varit – hör och häpna – skorstenar.

När de gamla Atlantångarna byggdes skulle skorstenarna vara både höga och många. Fyra skorstenar gav exempelvis en indikation på fartygets storlek och dess kraft för att kunna locka både många och rika passagerare. Det var såpass viktigt att White Star Line försedde Titanic och hennes systerfartyg med en fjärde skorsten som fungerade som ventilation istället för som just skorsten. Sedan dess har skorstenens betydelse levt kvar, även om skroven allt mer börjat fungera som reklamplats istället för den klassiska traditionen med helvita och rena skrov. Men trots stor yta för rederinamn och loggor på fartygssidorna har skorstenen stått kvar som den högsta varumärkesbäraren. Det har varit här rederierna placerat sina stora och prydliga emblem, tätt intill de visuella utsläppen.

Jag har själv länge varit en skorstensromantiker med stor fascination för designen av det som påminner om hattar på fartygen. Höga klassiker med snygga linjer likt de på Tor Lines Englandsfärjor Tor Scandinavia och Tor Britannia är några favoriter. Och även skorstenar extra large som på dagens Stena Danica, Stena Vision och Stena Spirit är ögongodis. Eller givetvis de vackra skorstenarna på Amerikabåtarna med sina Tre Kronor. Konstverk skulle jag säga. Men samtidigt är de alla barn av sin tid och nu är det dags för sjöfarten att prestera nya former av konstverk som kan fascinera.

Fick en tankeställare när Jonas Kleberg, styrelseordförande och vd för Soya Group, höll sitt tal i samband med invigningen av Oceanbirds nya vingsegel i Landskrona i slutet av augusti. Han lyfte just upp det märkliga i rederiernas fascination för skorstenar och pekade upp mot något nytt, nästa generations oslagbara varumärkesbärare för sjöfarten – seglen! Oavsett vilken segelteknik som är aktuell, så finns där en stor yta att visa upp varumärken på, dessutom på en teknik som visuellt visar sjöfartens väg mot en framtid med mindre utsläpp.

Påfallande ofta ser man dock fartyg med olika typer av vindassistans som inte gör något större väsen av sig, kanske med några symboler från tillverkaren. Det finns exempelvis gott om fartyg som installerat rotorsegel som står på däcket som höga helvita stolpar där rederiloggan sitter lika prydligt på skorstenen som vanligt. Även om det finns en trend i att storleken på skorstenarna minskar, så är det fortfarande den heliga platsen för rederiloggan.

Det sägs att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Inom sjöfarten finns traditioner som tycks vara svårare att bryta än att resa till månen. Men kanske är det ett ickeproblem, för framtidens fartyg har ju självklart inga skorstenar alls.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.