Ja, som reporter i sjöfartsbranschen är det inte utan att man ställer sig den frågan ibland. Inte minst när man bevistar diverse mässor och event.
När jag själv agerade mingelreporter på Donsö Shipping Meet i början av september kunde jag inte undgå att notera att det var tämligen ont om kvinnor – om man nu inte räknar med de damer som serverade mat, hällde upp kaffe eller delade ut mässmaterial.
Bland de utställande företagen i mässhallarna fick man leta länge innan man hittade någon kvinnlig representant i form av en chef eller vd.
(Donsö Shipping Meet 2013)
Spegel av samhället
Men kanske är det inte så konstigt att sjöfarten fortfarande är så mansdominerad och att kvinnorna lyser med sin frånvaro i sjöfartsbranschens ledarskikt – det återspeglar förstås bara hur det är i den svenska företagsvärlden och den offentliga världen i övrigt. Tittar man på Statistiska Centralbyråns senaste siffror (2011) över andelen män respektive kvinnor i chefspositioner totalt sett visar det sig att ungefär två tredjedelar är män.
Och tittar man sedan närmare på hur det ser ut i näringslivet finns det färska siffror från revisions- och konsultföretaget Grant Thornton, som redovisades i Göteborgs-Posten för en tid sedan. Enligt deras beräkningar leds endast två procent av Göteborgs medelstora företag av en kvinnlig vd. I Stockholm är det något bättre – där är motsvarande siffra 13 procent.
Hopp om framtiden?
Kanske kommer könsskillnaderna i sjöfartsbranschen att jämnas ut framöver – eller inte? På Sjöfartshögskolan i Kalmar är just nu 19 procent av sjökaptensstudenterna kvinnor. Av sjöingenjörsstudenterna är bara 9 procent kvinnor.
Ungefär likadant ser det ut på Chalmers. Där är cirka 15 procent av sjökaptensstudenterna kvinnor och cirka 8 procent av sjöingenjörsstudenterna kvinnor.
För övrigt så har Statistiska Centralbyrån räknat ut att 2033 är året då lika många kvinnor som män kommer att vara chefer i Sverige – detta under förutsättning att den förändringstakt som har varit de senaste åren fortsätter.