Vilket sjöfartsår det blev

Så kom det då till ända, år 2013. För en del blev drömmar förverkligade, för andra gick de i kras. Sett med sjöfartsögon så har det varit ett otroligt händelserikt år, både med roliga saker och lite tråkigare. Vi minns exempelvis Emma Maersks haveri i Suezkanalen och kryssningsfartyget Carnival Triumph som drev runt med passagerare i den Mexikanska golfen, båda under februari månad. Roligare, eller i alla fall mer spännande var kanske den smått otroliga Parbucklingprocssen av Costa Concordia som fångade en hel värld.

Man kan sammanfatta året på en massa olika sätt. Jag tänkte plocka fram några spännande händelser som jag varit med om och som lite på olika sätt varit betydelsefulla för sjöfarten. 

 

Årets innovation

Viking Grace

Solklart. Viking Grace. Vilket fantastiskt fartyg, både rent tekniskt, designmässigt och sett till ombordkonceptet. Ring ut den gamla sunkiga Färjan-stämpeln, ring istället in kryssning med stort K genom trendiga lampor, coola sittmöbler och superskön panoramautsikt från både restaurang och spa. Given likeraket såväl bland fartygsnördar, pendlare och söderhipsters. Och Viking Line är nog nöjda, under årets högsäsong ökade NG LI passagerarvolymerna på Åbolinjen med 41 000 resenärer – trots att linjen minskade totalt.

 

Årets breakout

Norwegian Breakaway

Under april var det många sjöfartsintresserade européer som tog sig till Rotterdam för att kortkryssa med sprillans nya Norwegian Breakaway, inklusive undertecknad. Och vilket fantastsikt fartyg, igen! Sällan har man känt sig så stressad för att under mindre än ett dygn försöka uppleva 18 däck, 28 restauranger, barer, shower, pooler… Fartyget andades New York, vilket inte är så konstigt eftersom det utgår därifrån. Och rederiet NCL menar att bygget blev den succé man förväntade. Till och med så bra att de nu fått ärkerivalen Carnival att sluta med sina vinterkryssningar från NYC med Carnival Splendor efter nästa år.

 

Årets rekordpremiär

Aida Stella

En i övrigt ganska blek kryssningssäsong i Göteborg fick en rekordtidig start redan i mitten av mars genom sprillans nybyggda AIDAstella. Ett oväder gjorde att fartyget fick lägga om rutten på självaste jungfruturen. Köpenhamn blev Göteborg istället.

– Det är snabba puckar som gäller, men efter förra årets lotsstrejk i Oslo, då sju anlöp styrdes om till Göteborgs hamn med kort varsel, har vi en viss vana inne, konstaterade Jill Söderwall, kryssningsansvarig på hamnen.

 

Årets öde...

Stena Voyager

...drabbade Stena Voyager som under närmast smärtsamt låg hastighet drogs igenom Öresund under våren för att återvinnas på Oresund Drydocks i Landskrona. Det hela blev en brutal påminnelse om Stenas misslyckade satsning på rekordstora och bränsletörstiga snabbfärjor i Englandstrafiken. Istället blev det en chans för systerbolaget Stena Recycling att visa branschfolk och makthavare att det visst går att skrota fartyg miljövänligt och utan slavarbetare till hjälp.

 

Årets trotjänare

Sigyn

Men en skål satt Sigyn vid Lokes sida för att fånga upp det gift som droppade från en orm ovanför hans huvud. Själv satt han slagen i bojor, dömd för ett brutalt brott. Enda gången Loke behövde lida var då Sigyn behövde lämna honom för att tömma skålen. Då vred han sig så kraftigt av smärta att han framkallade jordskalv. Bättre namn på ett fartyg för uttjänat kärnbränsle än Sigyn, hämtat från den nordiska mytologin, finns knappt. Nu är hon själv uttjänad efter över 30 års tjänstgöring. I väntan på sitt nya öde ligger hon för det mesta förtöjd vid Donsö. Hennes efterträdare heter Sigrid, dock utan någon känd mytologisk referens.

 

Årets style makeover

Stena Jutlandica

Tänk vad några små detaljer kan förändra ett helt fartygs utseende. Under året fick Stena Jutlandica en helt ny look genom att den så gräsliga orangea färgen ovanför bryggan istället blev vit.  Stort lyft, hatten av för det!

 

Årets jumbo

City of Rotterdam

Två gånger under året har Göteborg fått besök av ett av de mest futuristiska fartyg som seglar på haven just nu. Det handlar om City of Rotterdam som med sina runda former mer påminner om en 747:a än om ett biltransportfartyg. Hon och systern City of St. Petersburg byggdes av Kyokuyo Shipyard Corporation i Japan i samarbete med Nissan. Formen sägs minska vindmotståndet med 50 procent, vilket leder till en minskad bränsleförbrukning med 800 ton per år och därmed självklart minskade kostnader. Slam dunk för slim fit!

 

Årets återseende

Funchal

Något oväntat kom den gamla trotjänaren M/S Funchal tillbaka till Göteborg i år. Ett nytt bolag fick loss henne från reparationsvarvet i Portugal och kryssningarna till Skottland och Norge från Göteborg kunde återigen genomföras till mångas förtjusning. Trodde man. Vid en liten rundtur ombord i slutet av augusti fann Transportstyrelsen så pass många allvarliga brister att fartyget blev liggande i Frihamnen under en hel vecka. Tacksam spaltfyllare för pressen. Men när det väl blev dags för den första resan var många av resenärerna allt annat än nöjda. Med orden ”olust, vantrivsel och längtan att komma helskinnad hem” beskrev en resenär sina upplevelser ombord. Och sagan om Funchal fortsätter under sommaren 2014 med nio nya anlöp.

 

Årets tapp

Brilliance of the Seas

Inför kryssningssäsongen 2009 slog Göteborgs hamn stort på den stolta trumman med nyheten att världens näst största kryssningsrederi, Royal Caribbean, skulle komma till Göteborg för första gången. Jewel of the Seas fick äran att göra premiären. Och hon blev en trogen gäst fram till i år då Brilliance of the Seas tog över rutten från Harwich till Skandinavien och Ryssland. Men inför nästa år är även det slut. Från början anmälde RCCL ett tiotal anlöp inför säsongen 2014, samt även ett par under 2015, men tvärt har man nu ändrat sig och bytt ut Göteborg mot Visby. Trist för en annars så framgångsrik satsning på kryssningsturismen. PS! Om någon från RCCL läser detta så är det nog klokt att även byta ut bilden från Smögen på er webb där kryssningarna marknadsförs. Varken Stockholm, Visby eller Köpenhamn har något eget Smögen, passagerarna kan bli besvikna!

 

Årets PR

Majestic Maersk

Under året har danska Maersk fått en hel värld att älska deras blåa båtar som agerar som världens pulsådrar. Nå ja, i alla fall som några av dess blodkroppar. I vilket fall så blev satsningen på att marknadsföra Triple-E class som världens största fartyg en megasuccé. Discovery Channel kom fort som ögat med dreglande tunga, likaså den kvarts miljon människor som spatserade utmed Langelinie i Köpenhamn för att titta på det andra fartyget i serien, Majestic Maersk, som låg där under en hel vecka. 50 000 av dem var lyckliga som barn när de fick gå en snitslad bana ombord. Och i Göteborg blev folk rosenrasande när de inte fick biljetter till Sjöfartsmuseets båtturer ut till Skandiahamnen på grund av full beläggning. Så snacka aldrig igen om att sjöfartsintresset ligger i botten, rätt PR kan göra även sjöfarten sexig.

 

Och så några fotoinspirerade utmärkelser

 

Årets halleluja photo moment

Oxdjupet

Den 27 augusti. Kvällsljus. Oxdjuret i Stockholms skärgård. Och en fartygsparad utan dess like. Först Galaxy, sedan MSC Poesia, Amorella, Mariella, Silja Symphony, Isabelle, Costa Fortuna, Victoria, Costa Pacifica, Queen Elizabeth, Cinderella, Birka Stockholm och avslutligen Seabourn Pride. Tretton passagerarfartyg, jag skulle nog våga påstå att det är nytt pers under en och samma dag. Men det var ändå inte det som gjorde dagen till en sådan formidabel succé. Det var den så eminenta fotoplatsen vid Oxdjupet. Lite tur gjorde att jag kom upp i toppen på Fredriksborgs fästning på Värmdösidan. Oslagbar utsikt över Stockholms vackra skärgård.

 

Årets hamn

Queen Elizabeth

Ger en stor tumme upp till tyska Warnemünde utanför Rostock, både för att i stort sett hela hamnkanalen är tillgänglig för fartygsspejande, men även för det stora intresse för kryssningsfartyg som finns bland lokalbefolkningen. Vid besök av Cunards vackra fartyg och hemmarederiet Aidas pussande båtar flockades folk längs strandpromenaden för att se avgångarna.

 

Årets spegling

Queen Elizabeth

Återigen Stockholms skärgård, här den 27 augusti då vattnet bjöd på en spegelblank yta när Queen Elizabeth passerade. En av årets absolut bästa bilder.

 

Årets bästa bild…

Pont Aven

… Är dock en helt annan. Bilden här på Brittany Ferries läckra kryssningsfärja Pont Aven är tagen från Spinnaker Tower i Portsmouths hamn. Familjen i förgrunden ger bilden ett helt annat liv jämfört med om det bara varit en bild på fartyget. Därmed slår jag ett slag för att hitta många nya, udda och roliga vinklar på fartyg under 2014!


Lämna en kommentar på "Vilket sjöfartsår det blev"