Politiskt babbel och svensk sjöfart

Jag tittade runt efter politiska händelser som rör oss inom sjöfarten för att finna inspiration till bloggen. Jag hittade en del, tonnageskatten såklart men den känns lite uttjatad, hittade dock lite skrivet om en nationell maritim strategi! ”Fantastiskt, här finns det kanske något konkret!” tänkte jag.

Paahhh! Ett dokument som är så svårt att läsa att man tröttnar efter ett par minuters läsande och när man väl tagit sig igenom det inser att det var tio sidor dravel om precis ingenting? Man skall försöka komma med ett förslag inom ett halvår, det betyder att man ska lägga ytterligare sex månader på att skriva ett ännu längre dokument som lovar ännu mindre, tror jag i alla fall.

Jag tror många, inklusive jag, kände ett visst hopp trots sossarnas valvinst när Anna Johansson blev infrastrukturminister. Med henne fick vi en förankring i sjöfartsstaden Göteborg och hon skulle vara den som drev sjöfartspolitik. Tji fick vi, tonen sattes väl relativt snabbt efter valvinsten då hon antydde att det var en sak att kämpa för tonnageskatt i opposition, nu när de vunnit valet kunde de inte fullfölja sådan politik…

Tonnageskatten kommer införas, men jag fruktar att den kommer införas på bekostnad av sjöfartsstödet, detta kommer sänkas mer än man får igen på tonnageskatten vilket i sin tur innebär att vi får fler utflaggningar i ännu snabbare takt. Socialdemokratisk logik ”101”, förenkla arbetslöshet försvåra företagsamhet.

Donsötank tror på svensk sjöfart, ni är för mig en starkt lysande fyr av hopp, jag hoppas ni flaggar era nyförvärv svenskt och jag hoppas för er skull att tonnageskatten blir en succé! När jag ser på framtiden för svensk sjöfart med hjärtat ser jag de gamla bilderna från Göteborg där det på varje foto syntes minst tio större fartyg på väg. När jag ser på svensk sjöfart med hjärnan är det mörkare, jag ser en framtid med många svenska redare, mycket svenskkontrollerat tonnage med knappt ett fartyg under svensk flagg.

Hur ser jag på mina jobbutsikter då? Jag är positiv, jag tror inte att jag kommer jobba på ett svenskt fartyg dock. Norsk offshore känns relativt långt bort det också just nu så jag blickar mot LNG-Carriers, som jag nämnt tidigare skrev jag examensarbete om just LNG och det är ju en bransch som utvecklas och kräver hög teknisk kompetens. Så Hoegh LNG, ni får gärna ringa mig, tar examen juni 2016!

”The difference between a democracy and a dictatorship is that in a democracy you vote first and take orders later; in a dictatorship you don’t have to waste your time voting.”

-Charles Bukowski


Lämna en kommentar på "Politiskt babbel och svensk sjöfart"

  • c/o Svara

    på fullt allvar? trodde du att en (S)kit politiker skulle göra ngt positivt bara för hon råka ha Gbg koppling 🙂

  • Anonym Svara

    Man måste ställa sej frågan om det är lönsamt att behålla brancher som inte är livskraftiga.
    Skall vi subventionera mjölkbönder och varven ?

    • H. Svara
      @Anonym:

      Det kan man undra. men hur ar det med byggnadsbranschen? tidningsbranschen?, hemhjalp, elbilar, solceller, politiska partier etc etc I all oandlighet nastan. Listan pa saker och ting som uppehaller stod I en eller annan form ar valdigt lang. sa fragan ar om vi ska lagga ner hela skiten?

  • Chiefen Svara

    De norska redarna fick NIS, inte gav det fler jobb till sjöss för norrmännen. De danska redarna fick DIS, inte heller det gav fler jobb till de danska sjömännen. Vad säger att svenskt register och tonnageskatt skall ge fler jobb för svenska sjömän? Ingenting, redarna kommer om de få tonnageskatt ändå ha dyrare besättningar än andra länder, och vad är då vitsen med att ge massa redarstöd?

    Mina skattepengar skall inte gå till någon bransch som skriker på stöd hela tiden, min skatt skall gå till äldre,sjuka och andra som har svårt att klara sin vardag, inte till redare som ändå är miljonärer

  • Ove K. Svara

    Mikael Bäckström verkar ha helt klart för sig vad våra folkvalda politiker håller på med, ja just det, politiskt babbel. Finns ingen återvändo i detta. Det är rökt för Svensk sjöfart, politikerna bara babblar utan att det händer något. Snart är de enda abetstillfällen som Svenska Staten fixar som är relaterat till sjöfart de som arbetar på de ställen som utbildar Svenskt sjöbefäl som för att kunna fortsätta efter avslutat utbildning måste finna annan flagga att jobba under. Politikerna har för länge sedan slutat att lyssna. De är nog mer upptagna av sina löner och andra förmåner än stinkande miljöbomber som lastfartyg.

  • Anonym Svara

    Drömma kan man ju göra om Karl den toflte också inget fel i det,med in the end of the day handlar detta också om att försörja sej ,ha ett uppehälle ,kunna ha en familj och fungera som vanlig dödlig svensk och erhålla rimlig ersättning enligt svensk arbetsrätt och att branchen är hållbar och utvecklas till ett framtids yrke såsom vår övriga industri ,gör den inte det ,är det inget för unga människor Sverige .då kan vi lika gärna satsa på bomullsplantage och kolkraft i andra billigare länder .

  • Men det handlar inte om att jag ska få ett jobb, eller jo visst det gör det, men det handlar mer om att jag har en naiv dröm om att Sverige ska återuppstå som en sjöfartsnation. Den ligger i bakhuvudet och kommer fram ibland som en lycklig påminnelse om varför jag drömde om att bli sjöman för 30 år sedan.

    • Chief Svara
      @Mikael Bäckström:

      Sverige var ju inte en sjøfartsnation ens før 30 år sedan

    • Ute Svara
      @Chief:

      For lite drygt 30 ar sedan nar jag borjade till sjoss fans det fortfarande en mangd rederier I Sverige med fartyg I trafik runt hela vart klot. det gick valdigt snabbt utfor och 10 ar senare var det I princip bara Wallenius och Stena kvar plus en handfull Donso redare. Sjalv har jag de senaste 15 aren jobbat och bosatt mig utomlands for att kunna forsorja mig.

  • Rolf B Bertilson Svara

    Varje gång vi får en infrastrukturminister som bor i en sjöfartsstad tror vi sjöfartsivrare på framsteg. Det blir nästan aldrig så. kanske skall vi anställa en infrastruktur boende i Nybro, Eksjö, Växjö eller annan ”bonnstad” för att få fart på sjöfartsfrågorna!

  • Anonym Svara

    Viljan att anställa dej beror inte endast på stödet.och tonnageskatten.
    Politiker gör allt för att du skall få ett jobb ,vi har redan ett kratigt stödpaket .likaså våra fackförbund. Vem dikterar villkoren ?

  • Chiefen Svara

    Hur mycket stöd tycker du en bransch skall ha? Är det så viktigt att redarna får tonnageskatt OCH sjöfartsstöd?

    Det viktigaste redarna behöver är kompetent,ERFARET sjöfolk

    • Inspektorn Svara
      @Chiefen:

      men visst behovs det aven mindre erfaret sjofolk ombord.
      Annars blir det ingen atervaxt.

    • Chiefen Svara
      @Inspektorn:

      Nja, återväxten sköter sig själv då de tar erfaret folk från Manila, vem har sagt att det behövs svenskt sjöfolk?

      Sen,alla som ropar på en massa statsstöd till bransher är fel ute, kan man inte klara sig utan statsstöd så är det ingen bransch som kan överleva i alla fall.

      Svenska redare klarar sig lika bra utan statstöd, de kan ju som alla andra använda billiga flaggor

    • Anonym Svara
      @Chiefen:

      Nej precis. det ar ju darfor som stora sjofartsnationer som Danmark och Norge (bland manga andra) har olika former av statsstod………
      Lat dom utplanas sa kan ju Sverige ta over sedan…….

  • Christian Svara

    Vad menar du med Svensk sjöfart? Räcker det med en svensk flagga i aktern eller en Skeppare med svenskt pass…

    • @Christian:

      Svensk flagga i aktern och så många svenska pass som möjligt ombord. Verkligheten är ju tyvärr sådan att vi inte kan konkurrera på den internationella marknaden med en helsvensk besättning. Jag hade önskat att vi återigen kunde vara en sjöfartsnation men världen fungerar inte så idag.

    • Anonym Svara
      @Mikael Bäckström:

      Ja, du har naturligtvis helt rätt. Svensk arbetskraft kan bara konkurrera på en avancerad tjänstemarknad. Det gäller helt oavsett hur beskattning och reglering ser ut. Som svenska konsumenter kan vi ändå njuta av billiga varor från hela världen 🙂