Asien växer snabbt som kryssningsmarknad

I en intervju inför höstens konferens Cruise Shipping Asia–Pacific säger Buhdy Bok, Vice President Pacific Asia & China, Costa Crociere S.p.A, att Asien kommer att ha den kraftigaste inverkan på kryssningsmarknaden under de närmaste fem åren.– Asien har en snabb tillväxtcykel i kryssningsmarknadens utveckling. Allt fler kryssningsrederier introducerar sina attraktiva produkter i regionen.Budhy Bok anser att kryssningsmarknaden i Asien, trots kraftig tillväxt, fortfarande är relativt underpenetrerad.– Därför är kryssningsrederiernas mål fortfarande att aktivt tala för fördelarna med en kryssningsemester. Förutom denna marknadsföring, som alla kryssningsrederier gör, borde kryssningsoperatörer samarbeta för att erbjuda attraktiva kryssningsrutter, genom utveckling av hamnar och destinationer, för att lyfta fram det unika med en kryssning, fortsätter Budhy Bok.Enligt Cruise Industry News Annual Report kommer marknaden för Asien, Stilla havet och Australien att omfatta cirka 1,2 miljoner kryssningspassagerare 2012 eller sex procent av den globala marknaden. Globalt räknar industrin med 19,3 miljoner kryssningspassagerare. Störst i Asien är Star Cruises med fyra fartyg i området och en marknadsandel om närmare 36 procent.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.