Smit Salvage och italienska Tito Neri som har ansvarat för tömningen av tankarna i Costa Concordia får inte fortsätta jobbet. Det blir i stället Miami-baserade Titan Salvage som tillsammans med italienska Micoperi skall bärga kryssningsfartyget som gick på grund vid den italienska ön Giglio den 13 januari.Avsikten är att fartyget skall bärgas i ett stycke och bogseras till en italiensk hamn. Uppdraget börjar i maj, beräknas pågå i 12 månader och kostnaden för bärgningsoperationen beräknas till upp mot USD 290 miljoner, motsvarande närmare två miljarder kronor.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.