Wilh. Wilhelmsen har sålt fyra av sina bilfraktfartyg till Kina för upphuggning, eftersom fartygen har varit överflödiga sedan marknaden för bilfraktfartyg kollapsade 2008. Fartygen är Tampere, byggd 1979 som Barber Nara, Tapiola, byggd 1978 som Boogabilla, Toba, byggd 1979 och Tourcoing, byggd 1978. Två av de Singaporeflaggade fartygen låg upplagda i Lyngdal, Norge, mellan april 2009 och april 2010. De fyra fartygen säljs för en icke offentliggjord summa. De senaste veckorna har upphuggare i Kina dock betalat USD 400 per ton lätt deplacement, jämfört med USD 360 tidigare månader. Fartygen om 32.000 ton dödvikt har omkring 4.300 filmeter på däcken.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.