Vintervädret i Danmark och faktumet att den danska flottan av isbrytare behöver en fem dagars uppstartningsperiod har gjort att den danska isbrytningsdebatten har blossat upp igen. Isbrytningstjänsterna betalas av de danska hamnarna och deras kunder. Branschorganisationen Danske Havne menar att det är orättvist att betala DKK 20 miljoner årligen för att hålla de tre gamla isbrytarna i beredskap, särskilt eftersom det inte finns något behov av isbrytare.– Alla fartyg i service nuförtiden har ett bra maskineri och behöver ingen isbrytningsassistans, säger Tom Elmer Christensen, chef för Danske Havne.– Om vattnet fryser till is ordnar lastägarna med isklassat tonnage.Sedan den senaste isbrytningssäsongen i Danmark, 1996, har isbrytningstjänsten ackumulerat DKK 120 miljoner i avgifter.De tre isbrytarna Danbjørn (byggd 1965), Isbjørn (byggd 1966) och Thorbjørn (byggd 1980) opereras av den danska marinen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.