Maersk Line drar konstant ner på bränslekostnaderna på linjenätverket. Den senaste förändringen gäller Europa–Sydamerikaservicen. Rotationen i L-klassen har ändrats från fem till sex veckor eftersom hastigheten har sänkts. Som en konsekvens har ett extra fartyg tagits in. Det är Maersk Beaumont, 4.850 TEU, som levererades från Volkswerft Stralsund i december 2007. Fartyget har en kapacitet på 29.2 knop men har nu sänkt hastigheten. Under sommaren har Maersk Line vidtagit liknande åtgärder på Fjärran Östern-servicen. Som ett resultat av åtgärderna har utsläppen från Maersk minskat.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.