Fotograf: Socialdemokraterna

Kategori: Politik | Ekonomi

S: ”Sjöfartsverket bör få en genomlysning”

För att man ska kunna göra fler anlöp behöver farleds- och hamnavgifterna ses över, enligt Suzanne Svensson, socialdemokratiskt ledamot i riksdagens trafikutskott, som även tycker att Sjöfartsverkets verksamhet bör ”få en genomlysning”.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Med tanke på innehållet i andra artiklar i detta nyhetsbrev blir det trots allt lite mer ”verkstad” av alla dessa politiska inlägg. Bra så politiker!

  • HC Edborg

    ”Sverige ska fortsätta att vara en framstående, modern och miljövänlig sjöfartsnation.” – Men ingenstans i texten nämns svenska rederier eller svensk bemanning.

  • Sven E

    Någon gång måste man gå från ord till handling. Statens transportstöd som finns för norrland måste också inkludera sjöfart. Inte som nu bara bil och järnväg. Men inlands kommunerna har skrikigt högt när det först på tal.

  • Fd. maskinbefäl

    När man säger att Sverige skall fortsätta att vara en framstående sjöfartsnation, så måste man väl räkna in de rederier som bara har kontoret kvar i Sverige, och som nog aldrig tänker hissa den svenska flaggan på sina fartyg, än mindre anställa svenska sjömän..Tar man med dessa rederier i resonemanget, så kanske vi är en framstående sjöfartsnation. Räknar vi bara svenskflaggat, så är vi numera en marginell sjöfartsnation, detta trots tonnageskatt, nettolöner, 75% billig arbetskraft i fartygen m.m. Det verkar vara försent att vända utflaggningstrenden. Och även om sjöfarten anses vara ett nationellt intresse, så kan man ju inte tvinga någon att bedriva rederiverksamhet. Det är väldigt mycket ideer om hur sjöfarten skall bli miljövänlig, jämställdhet ombord , mera forskning kring sjöfart. man delar ut priser av allehanda slag till varandra inom branschen, det är workshops, konferenser m.m . Allt detta medan sjöfarten under svensk flagg snart är utraderad. Sjöfartsverket blir förstås kvar för att administrera hamnar och farleder, men vart skall man få tag i kompetensen på längre sikt? Filipinerna?

  • Verkligheten

    Vad menar hon med digitalisering av sjöfarten? Om det är fjärrstyrda fartyg eller lotsning via radio så tror jag inte på det alls. vi är inte i närheten av att vara där ännu.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.