Det nya skatteförslaget från den norska regeringen kan innebära en kapitalminskning hos offshorerederierna på NOK 7 miljarder och kan leda till en minskad finansiell förmåga att beställa nytt tonnage på mellan NOK 20 och 30 miljarder, säger Torbjørn Larsen som är revisor på PriceWaterhouseCoopers. Han baserar sin åsikt på information från både rederier och varv. Larsen menar att regeringen inte har utvärderat konsekvenserna av sitt förslag till rederibeskattning. Om det genomförs kommer offshorerederierna att bli av med kapital och få reducerad likviditet. Det kommer att leda till stopp för nybyggnadsprojekt. I värsta fall kan bolag bli tvingade att sälja tonnage för att kunna betala skatten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.