Det norska pionjärbolaget inom tunglyft Dyvi har genom Nordic Heavy Lift beställt ett kranförsett tunglyftsfartyg för USD 400 miljoner av Sembawang Shipyard i Singapore. Det 181 meter långa fartyget får en kran med lyftkapacitet på 5.000 ton. Som delfinansiering säljer man nu obligationer i marknaden för USD 115 miljoner. Resterande USD 185 miljoner täcks av banklån. I prospektet har man budgerat för en dagshyra på runt USD 380.000 och med 20 procents off-hire. Dyvi blev pionjär i nischen genom Offshore Heavy Transport på 90-talet. Detta bolag blev sedan fusionerat i Dockwise. Tunglyftskranmarknaden domineras av företag som McDermott, Saipem och Heerema.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.