Varvet i Szczecin har efter intensiva försök lyckats skaffa krediter för nybyggnadsprojekt. Man får dem från två banker – Bank Handlowy w Warszawie S.A. och Bank Pekao S.A. – som skall garantera att det finns finansiering för 17 nya projekt. Det blir alltså inte inga större problem för produktionen i väntan på privatiseringen, som skall ske i slutet av juni. Krediterna används vid byggnad av containerfartyg på 2.800–3.100 TEU för tyska, italienska och ryska beställare. Den 24 mars sjösattes det andra fartyget för i år på varvet. Det var det första containerfartyget från den nya serien B178-III, som är på 37.125 ton dödvikt och 2.800 TEU. Längden är 205,25 meter och bredden 32,24 meter. Huvudmaskineriet är en av H. Cegielski tillverkad MAN B&W 7K80MC-C. Beställaren är Costa Container Lines i Genua som har beställt totalt sex fartyg av denna typ. Costa Container Lines tog 2002 leverans av två containerfartyg från SSN (Cala Portofino och Cala Ponente). Leveransen av det nu sjösatta fartyget ska ske i juni.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.