Fartyg som drivs av bränsleceller kan vara i drift i Norge 2012, hävdar Jan Fredrik Meling, vd i Eidesvik Offshore. Eidesvik har tidigare investerat i tre gasdrivna supplyfartyg av typen Avant, varav den första levererades under hösten 2003, och de utvecklar nu ett supplyfartyg med bränslecellsdrift. Bränsleceller som drivs av LNG skulle innebära ett halverat utsläpp av CO2 och inget utsläpp alls av NOx. Meling anser att den norska regeringen borde använda merparten av de skattemedel som inbringas av den nya NOx-skatten till att investera i miljövänliga fartyg, istället för att lägga på hög i statskassan.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.