Det finländska sjöbevakningsfartyget ”Turva”, som i juni såldes till rederiet Idäntie-Österled för EUR 230.000, kommer att användas både som bogserare och isbrytare. För närvarande pågår besiktning och fartyget skall godkännas för Östersjöfart. ”Turva” levererades 1977 och har ett deplacement på 550 t. – Fartyget byggdes ursprungligen till isbrytarklass i DNV och passar därför bra för isbrytning i t.ex. Skärgårdshavet. Huvudsakligen kommer hon att sysselsättas med skeppningar av biobränsle från Kalmar och Riga till Alholmens kraftverk i Jakobstad. Vi har ett långt avtal med dess ägare, säger Erik Nylund vid Idäntie-Österled till SST.Transporterna sker med pråm och för närvarande äger rederiet ”Partner” med 1.280 tons lastkapacitet på däck. Idäntie-Österled planerar att beställa en pråm av samma typ som ”Partner”, men med dubbelt så stor kapacitet. Förutom ”Partner” och ”Turva” har rederiet två större och tre mindre bogserare samt ett par arbetsbåtar. En av bogserarna är ”Ajax”, som tillhört den svenska marinen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.