Oslobaserade Oceansaver har nu lanserat ett nytt system för att rena ballastvatten på oceangående fartyg, vilket också skall leda till lägre underhållskostnader. Nya IMO-regler för ballastvatten kommer att skapa en stor marknad för reningssystem. Oceansaver-systemet består av ett antal reningsprocesser. Ett första filter tar hand om de största organismerna. Sedan tillförs kväve som ger återstående mikororganismer en sorts ”dykarsjuka”. Därefter utsätts de för starka krafter i en process som kallas hydrodynamisk kavitation. Resultatet blir ett ”dött” ballastvatten. Vattnet syresätts sedan innan det pumpas tillbaka till tanken. Systemet, som länge haft stöd av Höegh, är under utvärdering på ett av Höegh Autoliners bilfartyg.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.