Kategori: Kultur | Historia

Uddevallas dolda sjöfartspärla

Det röda tegelhuset i Uddevalla var ett av landets sjömanshus. Nu är det ett museum som i år firar 30.

– Här kom sjömännen in från gatan med sina sjöfartsböcker, säger Staffan Strive och sveper med armen över den gamla trädisken. Han är ordförande i stiftelsen Uddevalla Sjömanshusmuseum och visar runt i lokalen som fram till 1969 var arbetsförmedling och inskrivning för sjömän. 

Det första svenska sjömanshuset som inrättades var Stockholms, år 1748. Under 1800-talet tillkom fler och fler och som mest fanns det 49 sjömanshus i landet. Deras uppgift var att hålla förteckning över fartyg och dess besättningar, och att stötta behövande sjömän, änkor och barn. 

– Jag brukar säga att sjömanshusen var Sveriges första sociala system. Där har sjöfarten gått i bräschen, säger Staffan Strive. 

  •  Sjömanshusets mönstringslokal ser ut som den gjorde när verksamheten pågick. Vaxdockorna föreställer ett maskinbefäl och en telegrafist. Till vänster Staffan Strive, ordförande för stiftelsen som driver museet.

    Fotograf: Klara Johansson

  • På museets övervåning finns en skans uppbyggd.

    Fotograf: Klara Johansson

  • Museet är inrymt i ett lågt gammalt tegelhus i centrala Uddevalla.

    Fotograf: Klara Johansson

Firar 30 år

Sjömanshuset i Uddevalla är det enda som har bevarats. Sedan 1995 är huset ett museum som visar upp både mönstringsverksamheten och Uddevallas historia som varvs- och sjöfartsstad. I början hyrde man lokalerna men sedan år 2000 äger stiftelsen huset. Mötesrummet hyrs även ut till andra föreningar. Klubb Maritim har träffar här varje månad och senare i höst ska huset användas vid en filminspelning.  

– Vi försöker få in fler aktiviteter, både för att få in pengar och för att fler ska hitta hit. Många har ingen aning om att det ligger ett museum här, säger Staffan Strive. 

En och annan kommer hit för att leta i museets digra samling med fartygsbilder, sjömansrullor och ritningar. 

– Vi har listor med mönstrade sjömän från sjömanshusen i Uddevalla men också Lysekil och Göteborg. Du kan forska i var din farfar eller morfar jobbade en gång i tiden, säger Staffan Strive.

Fast, tillägger han, många efterfrågar förstås informationen digitalt numera. Och det kan museet inte erbjuda i dagsläget.

Staffan Strive framför världskartan som visar middagsposition den 20 juli 1957 för tolv Thordénfartyg i linjetrafik.

Filmer från Amerikalinjen

Att få hit fler besökare står högt upp på museets att-göra-lista. Och det finns idéer. Nyligen hittade Staffan Strive och Mattias Söderberg, som är anställd som vaktmästare och allt-i-allo på museet, en samling med gamla VHS-band. 

– Det är filmer från Amerikalinjens Kungsholm. Kan du fatta! Det är ju en verklig kulturskatt. De går omkring i knickers, vit skjorta och väst och spelar shuffleboard, säger Staffan Strive.

Filmerna har lämnats till den lokala fotoaffären för att digitaliseras, och sedan har Staffan Strive stora planer för dem.

– Vi skulle kunna ordna filmkvällar här på museet. Vi kan också lägga ut filmerna på vår hemsida. Då behöver vi en ny hemsida först, men det är på gång, säger han. 

Besökare swishar bidrag

Museet tar ingen entréavgift men besökare uppmanas swisha valfritt bidrag. För att få verksamheten att gå runt söker styrelsen medel från andra stiftelser. 

– Tidigare var Stiftelsen Sveriges Sjömanshus en stor bidragsgivare till oss men det upphörde tyvärr för några år sedan. De kan inte ge rullande driftsbidrag utan bara för specifika projekt, säger han. 

Något kvarter från museet föddes Gustaf B Thordén, mannen som grundade Uddevallavarvet och byggde upp ett stort rederi i staden. På museet finns hans gamla kontor uppbyggt. Redaren själv sitter som vaxdocka bakom originalskrivbordet, och längs en vägg står en modell av fartyget Josefina Thordén. Hon byggdes på Uddevallavarvet och var Europas största tankfartyg när hon levererades 1955. 

”En kulturskatt”

Men det mest imponerande, myser Staffan Strive när vi går genom rummen, är en bevarad kaptenssalong från det första fartyget som Gustaf B Thordén köpte.

– Savonia var en midskeppare byggd 1890 i Newcastle. När den skrotades 1952 var Gustaf så framsynt att han skickade ner några snickare och monterade ner salongen och satte upp på sitt kontor.

  • Savonias kaptenssalong i original.

    Fotograf: Klara Johansson

  • I samlingarna finns bland annat rederiporslin.

    Fotograf: Klara Johansson

Nu finns salongen här på museet. Mörk träpanel med snidade detaljer, en röd plyschsoffa, väggfasta skåp, ett bord med tunga stolar och en askkopp med rederiets emblem på. Här tog kaptenen emot tullare och skeppshandlare och här slöts befraktningskontrakt.

 – Det här rummet är en kulturskatt, säger Staffan Strive. Att vi kan ha detta och visa upp för allmänheten, det är ju helt fantastiskt. Vi måste bara nå ut bättre med att det finns. Alla är välkomna hit!


Sjömanshusmuseet i Uddevalla

  • Fungerade som sjömanshus under perioden 1864-1969. Idag ägs huset av en stiftelse som driver ett museum i lokalerna.
  • Förutom mönstringslokalen i original finns här utställningar om Uddevallaredaren Gustaf B Thordén och Uddevallavarvet, om krigsseglare och om livet ombord.
  • Museet har ett  forskningsarkiv med mönstringsrullor, fartygsbilder, ritningar från fartyg byggda på Uddevallavarvet samt sjöfartslitteratur.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.