Uppdraget syftar till att säkerställa personalförsörjningen i samhällsviktiga transportverksamheter vid höjd beredskap med fokus på totalförsvarets behov. Trafikverket ska även föreslå åtgärder och lösningar för att möta dessa behov.
– Det allvarliga säkerhetsläget är en påminnelse om vikten av att vi i Sverige ska kunna hantera höjd beredskap och i värsta fall krig. Att samhällsviktiga funktioner har tillgång till den personal som behövs för att ytterst klara krigets krav är centralt. Ett robust transportsystem är av avgörande betydelse för många förmågor vid såväl civila kriser som höjd beredskap. Regeringen vill därför att Trafikverket utreder om det finns behov av att ha civilpliktig personal redo inom beredskapssektorn transporter, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Nästa steg för att utöka civilplikten
Uppdraget omfattar både civilplikt efter mönstring och civilplikt som kan aktualiseras efter annan utredning. Det gäller personalförsörjning inom verksamheter som är centrala för samhällets funktion och som faller under statens, regioners, kommuners, företags eller andra organisationers ansvar.
Trafikverket ska analysera och kvantifiera vilka personalbehov som är lämpliga att tillgodose genom civilplikt. Detta inkluderar en bedömning av alternativa åtgärder som kan vara mer lämpade för att säkerställa kompetensförsörjningen inom transportsektorn.
Vidare ska myndigheten föreslå vilka aktörer som bör ha ansvar för bemanning och utbildning inom områden där civilplikt bedöms lämplig. Uppdraget omfattar också en kostnadsanalys för att utbilda och underhålla civilpliktig personal, samt förslag på möjliga finansieringslösningar.
Samverkan med andra aktörer
Uppdraget ska genomföras i nära samverkan med Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Trafikverket ska även inhämta synpunkter från Arbetsförmedlingen, Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Totalförsvarets plikt- och prövningsverk samt från den privata och offentliga sektorn via strukturen Beredskapssektor Transporter Privat-Offentlig Samverkan (BT POS). Synpunkter från länsstyrelser, regioner, kommuner, Sveriges Kommuner och Regioner samt frivilliga försvarsorganisationer ska också beaktas.
Trafikverket ska slutredovisa uppdraget den 9 oktober 2026.