Det var i slutet av 2024 som Way Forward sattes in i sin långtidscharter för Volkswagen Group, vilket innebär transport av bilar mellan Europa och bland annat USA och Mexico. I veckan arrangerades ett officiellt dop av fartyget i tyska Emden, det inför ett 40-tal inbjudna gäster som enligt ett inlägg på Linkedin från Wallenius Marine deltog i en lunch, bevittnade den traditionella flaskkrossningsceremonin och fick en guidad tur ombord på fartyget.
Nina Cordes-Klasing blev Lady Sponsor
Gudmor, eller Lady Sponsor som rederiet benämner uppdraget, blev Nina Cordes-Klasing som är Vehicle Logistics overseas på Volkswagen AG.
– Vi vill rikta ett varmt tack till Lady Sponsor Nina Cordes-Klasing och besättningen för deras gästfrihet och för den insiktsfulla rundturen på fartyget, skriver Wallenius Marine.
– Vilken stor ära att få vara fartyget Way Forwards gudmor, och vilken härlig ceremoni det var. Stort tack till Wallenius Marine för denna speciella dag, skrev hon på Linkedin.
Kan ta 6.500 CEU
Way Forward är det andra av Wallenius Marines två nybyggen i Sleipner-klassen som byggts på CIMC Raffles-varvet i Kina. Way Forward och systerfartyget Future Way beställdes under 2021 av Wallenius Marine efter en design som de tagit fram i samarbete med den danska designbyrån Knud E. Hansen. De har en kapacitet på 6.500 CEU, Car Equivalent Units.
Fartygen är designade för att kunna transportera bilar utan ballast vid full last. De har utrustas med multifuel-maskiner som gör att de kan använda en mängd olika bränslen, så som LNG, LBG och MDO, marin dieselolja.
Skroven är designade med en aerodynamisk form för att minska vindmotståndet och därmed öka bränsleeffektiviteten. Därtill har de utrustning för att kopplas till landström under hamnanlöp.
Har fått svensk flagg
De båda fartygen har fått svensk flagg och managementet kommer att skötas av Wallenius Marine med Wallenius Lines som ägarbolag, vilket innebär en comeback för bolaget som fartygsägande rederi.
Läs Sjöfartstidningens fartygspresentation av Future Way och Way Forward här.
Fakta: Future Way och Way Forward
Längd: 200 meter.
Bredd: 37 meter.
Kapacitet: 6.500 CEU (Car Equivalent Units).
Huvudmaskin: MAN B&W 6S60ME-C10.5-GI-HPSCR.
Hjälpmaskiner: 2 x Wärtsilä 9L20DF, 1 st Wärtsilä 6L20DF.
Bränsle: LNG/LBG/diesel/syntetisk diesel.
Designpartner: Knud. E Hansen.
Varv: CIMC Raffles, Longkou, Kina.