Cykelfärjan Dessi, ägd av Ressel Rederi, har trafikerat linjen i 15 år.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Skärgårdstrafik

Trafiken i Kalmarsund ska upphandlas

Efter att Trafikverket sagt nej till fortsatt ekonomiskt stöd har det varit osäkert vad som ska hända med färjelinjen mellan Färjestaden och Kalmar som idag trafikeras av cykelfärjan Dessi. Nu är det klart att det blir en direktupphandling. 

– Rederierna får komma in med ett anbud och förslag på hur de vill bedriva trafiken, vilken turtäthet de vill ha och vilken period de klarar av att bedriva trafik, säger Michael Granstedt (S), kommunstyrelsens ordförande i Mörbylånga till SVT.

Ett krav i upphandlingen kommer enligt SVT vara att färjan ska kunna ta cyklar och att de kan klara av drygt 40.000 passagerare och 13.000 cyklar per säsong.

Trafikeras av Ressel Rederi

Trafikverket har tidigare gått in med ekonomiskt stöd om 1,4 miljoner kronor för trafiken i Kalmarsund. För två år sedan meddelade myndigheten att detta stöd skulle upphöra. Därmed blev det osäkert vad som skulle hända med färjelinjen Färjestaden–Kalmar som i 15 år har trafikerats av cykelfärjan Dessi, ägd av Ressel Rederi.

Mörbylånga och Kalmar kommun har ihop med Länsstyrelsen skickat skrivelser till infrastrukturministern om att man vill att regeringen ska ge Trafikverket i uppdrag att fortsätta trafikera Kalmarsund med en cykelfärja. Svaret är hittills att ärendet är under handläggning.

– Nu orkar vi inte vänta längre på att regeringen ska komma med ett svar och vi måste gå ut med en upphandling nu om vi ska hinna få till stånd färjetrafik till nästa år, säger Michael Granstedt till SVT.

Kommunerna har tidigare gått in med runt 100.000 kronor vardera i ekonomiskt stöd till linjen, och ska fortsätta med det. Målet är att ha en lösning klar till säsongen 2026.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.