Satsningen är enligt Wallenius SOL en viktig milstolpe på rederiets klimatfärdplan. Enligt avtalet kommer Gasum att leverera LBG, alltså flytande biogas, till Wallenius SOL genom en så kallad poolinglösning, vilket gör det möjligt att introducera förnybara bränslen i större skala inom sjöfarten.
Kräver inga modifieringar
LBG framställs av organiska restprodukter och är kemiskt identiskt med flytande naturgas, LNG, vilket betyder att det kan användas direkt i befintliga dual-fuelmotorer utan några modifieringar, uppger rederiet.
– Vårt mål är att vara den naturliga partnern för hållbar sjölogistik i Bottenviken och vidare mot den europeiska kontinenten. Att gå över till LBG för Baltic Enabler och Botnia Enabler är ett tydligt bevis på att vår färdplan levererar – och att vi investerar i våra kunders klimatmål, säger Rebecca Tagaeus, Sustainability Officer på Wallenius SOL i ett pressmeddelande.
Produceras av restströmmar

Enligt Wallenius SOL innebär åtgärden att rederiets kunder kan minska sina Scope 3-utsläpp, alltså indirekta utsläpp från logistik och transporter. Bränslet är certifierat enligt RED II och spårbart via ISCC. Det produceras av nordiska restströmmar från olika industrier och branscher, vilket enligt rederiet säkerställer att det inte konkurrerar med livsmedelsproduktion.
– Vi är mycket glada över att Wallenius SOL har valt att ansluta sig till vår FuelEU Maritime-pool, eftersom detta samarbete gör det möjligt för oss att erbjuda ännu mer regleringsöverskott till rederier vid denna avgörande tidpunkt. Tidsfönstret för att säkra efterlevnad under 2025 stängs snart, och tillgänglig kapacitet kan ta slut innan årets slut. Pooling är en smart och enkel möjlighet för hela sjöfartssektorn för att tillsammans minska utsläppen, säger Jacob Granqvist, Vice President, Maritime på Gasum i pressmeddelandet.
Stora klimatfördelar
Enligt rederiet ger LBG klimatfördelar jämfört med fossil LNG. Även om utsläppen vid förbränning är desamma, gör LBG:s förnybara ursprung att den koldioxid som släpps ut ingår i ett kort biologiskt kretslopp istället för att komma från fossila källor.
De första bunkringarna av LBG genomfördes i början av oktober.
Botnia Enabler och Baltic Enabler levererades från CIMC Raffles i Kina under 2022 och är världens största isklassade conro-fartyg. De har isklass 1A Super och är utrustade med landströmsanslutning, är förberedda för batteriinstallationer och har en effektiv skrovdesign som minskar bränsleförbrukningen. De går i trafik mellan Skellefteå, Uleåborg, Kemi, Jakobstad, Travemünde, Zeebrugge och Antwerpen.