Koh Kood är känd som en av Thailands mest orörda och natursköna öar som hittills varit beroende av bensindrivna motorbåtar. Men genom en order på 10 bärplansfärjor från Candela till Seudamgo by Leopard Transportation Co., Ltd hoppas nu Thailand kunna ändra på detta.
Presenterades på mässa i Bangkok
Avtalet presenterades under SX Sustainability Expo i Bangkok, Sydostasiens största hållbarhetsmässa. Närvarande vid ceremonin var bland andra guvernören i Trat-provinsen, representanter från det thailändska transportministeriet samt Sveriges ambassad i Bangkok.
Candela skriver i ett pressmeddelande att deras färjor minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent jämfört med traditionella fartyg, ger nollutsläpp, skapar minimalt med svall och är nästintill ljudlösa. Färjorna kan dessutom laddas direkt via solenergi, vilket gör dem idealiska för hållbar turism.
– Candelas eldrivna foil-teknik är en game changer. Den är inte bara fri från utsläpp, oljespill och undervattensbuller – den ger också en överlägsen passagerarupplevelse. Det går helt enkelt inte att bli sjösjuk ombord, säger Surachai Suwanthanakul, vd för Leopard Transportation Co., Ltd i pressmeddelandet.

Får en lyxigare variant
De tio båtarna som levereras är P-12 Business-versionen – en lyxigare variant med luftkonditionerad kabin, plats för 20 passagerare och generöst bagageutrymme. Med en marschfart på över 25 knop kommer färjorna att klara den 20 nautiska mil långa sträckan på bara 40 minuter.
– Det här är ett tydligt exempel på hur Thailand kan ta ett tekniksprång direkt till hållbar sjötransport, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela.
Candela har sitt största kontor utanför Sverige i Bangkok och ser Thailand som en nyckelmarknad tack vare landets stora skärgård, omfattande båtburen trafik och snabbt växande turism.
– Thailand har enorm potential för vår teknik. Det här samarbetet med Seudamgo är bara början, säger Björn Antonsson, Candelas Asienchef.
Ordern är den andra stora beställningen på P12-fartyg till Candela i år. I somras offentliggjordes en order på elva P12-färjor från indiska JalVimana.