Den Sietasbyggda färjan Lolland döptes officiellt i förra veckan i Spodsbjerg på Langeland. Färjan fick sitt namn i en ceremoni med Bente Dam Kristensen, gift med Danmarks transportminister Henrik Dam Kristensen, som gudmoder. Lolland går officiellt i trafik på överfarten mellan Spodsbjerg och Tars från 1 maj och från slutet av maj väntas systerfartyget Langeland levereras från varvet i Hamburg-Neuenfelde. Det blir en fördubbling av kapaciteten på överfarten. Lolland har plats för 122 bilar och 600 passagerare. Färjan har en marschfart på 16 knop. Färjan är den första med en dieselelektriskt maskineri (Caterpillar) under senare tid. Sietasvarvet kämpar fortfarande med ekonomiska bekymmer och arbetar för att få externa investerare in i bolaget för att kunna fortsätta verksamheten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.