Den typ av halvautomatiska och automatiska twistlocks som användes då mer än 200 40-fots containrar föll överbord i vintras när containerstaplar välte har undersökts av Germanischer Lloyd. Efter att ha genomfört omfattande tester under olika typer av belastningar förkastade GL teorin att twistlocken var orsaken till incidenterna utan man tror att dessa kan ha andra förklaringar.Alla de containrar som föll överbord var lastade på akterdäck och GL kommer därför i det fortsatta arbetet att undersöka om akterdäckets lastoptimala design kan ha bidragit till olyckorna. Även åldern på containrar och surrningar kommer att ingå i undersökningen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.