Det estniska sjöfartsverket bestämde i förra veckan, att isbrytningsstaben i Tallinn ska leda isbrytningen också på Pärnuviken, vilken hittills har letts lokalt. Isbrytningsstabens chef Rein Einberg säger till SST att trots begränsningar för isbrytarassistans försöker Pärnu hamn ta emot fartyg med mycket lägre maskinkraft än 2.000 kW.– Kravet på minst 2.000 kW för isbrytarassistans är nödvändigt för att fartyg skulle kunna gå via kanalen efter bogserare. Tidigare ordnades isbrytningen lokalt, men nu går bogseraren ”Mars” inte ut utan stabens order och det betyder, att fartyg med mindre maskinkraft inte assisteras, säger Einberg.Isbrytningsförmågan beror också på vindriktning och ispress. Nordliga vindar kan trycka isen på Finska viken söderut mot den estniska kusten. På listan över hamnar i Finska vikens, dit fartyg ska ges isbrytarassistans, finns också Sillamäe hamn.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.