Samarbetet mellan Stena Bulk och det ryska statsägda rederiet Sovcomflot, SCF, förstärks nu ytterligare. Parterna har bildat Stena Sovcomflot Ice Tankers, som från nästa år kommer att driva 7–9 kraftigt isförstärkta aframaxtankers för skeppningar av rysk olja från Primorsk till Storbritannien/Kontinenten. Under första året kommer man att acceptera isklass 1B men sedan är det minimum 1A som gäller. Målet är att poolen skall växa till 10–15 fartyg för att klara sina laståtaganden.– Vårt mål är att frakta 20–25 miljoner ton utav de 64 miljoner ton olja som beräknas skeppas från Primorsk nästa år, säger Ulf G Ryder, vd för Stena Bulk till SST. Andra rederier med lämpligt tonnage kan komma att bjudas in som pooldeltagare. Stena Sovcomflot Ice Tankers kommer att opereras från Moskva. System och personal kommer huvudsakligen från Stena Bulk. SCF övertar också en av de isklass 1A superaframaxar som Stena Bulk bygger i Sydkorea. Fartyget får namnet ”SCF Baltica”. Samtidigt har Stena Bulk chartrat in två isklassade aframaxar, som byggs av Samsung för leveranser i juni respektive november 2006. Fartygen får namnen ”Stena Antarctica” och ”Stena Atlantica” och bareboatchartras från Premuda på tio år med köpoptioner.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.