Norska operatörer av inrikesfärjor tyngs nu av stigande bunkerkostnader och flera har indikerat att man vill omförhandla stödavtalen med myndigheterna. Först ut är Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HDS) som redan begärt högre ersättning av staten för färjerutterna som är en del av vägnätet i västra Norge. Snittpriset för marin diesel var USD 314 per ton förra året. Nu är det gott och väl USD 200 högre.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.