Det norska rederiet Eidesvik vill bygga världens första bränslecellsdrivna lastfartyg som skall få namnent ”Viking Fellowship” efter industriprojektet FellowSHIP. Detta projekt leds av DNV med Eidesvik Offshore, MTU CFC Solutions, Vik-Sandvik och Wärtsilä Automation Norway som partners. I projektets första fas, som nyligen avslutats och som inneburit ett genombrott för utvecklingen av bränslecellsdrift för fartyg, deltog också Wallenius Marine och Wärstsilä Corporation. ”Denna teknologi kan bli upp till 50 procent mer effektiv än dagens dieselmotorer och samtidigt bidra till extremt rena fartyg”, säger projektledaren Tomas Tronstad på DNV.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.