A.P. Møller-Mærsk fick jackpott när man sålde två E-klasstankers för USD 114 miljoner styck. De fartyg som rapporterats sålda, dock utan bekräftelse från A.P. Møller-Mærsk, är ”Elisabeth Maersk” och ”Emilia Maersk”, de första i en serie på sju fartyg byggda av Hyundai i Sydkorea. Köparen är ännu inte känd och det är heller inte klart när de levereras. Priset är nästan dubbelt så högt som när de beställdes för leveranser i september 1999 och februari 2000. Då kostade de USD 65 miljoner styck. Fartygen, ett Singaporeflaggat och ett danskflaggat, är VLCC-fartyg på 308.000 ton dödvikt. 2004 såldes det sista fartyget i serien till ett tyskt kommanditbolag för USD 83 miljoner, vilket var en rekordsumma då. Samtidigt som man säljer av ”äldre” tankfartyg, beställer A.P. Møller-Mærsk nya. För närvarande har man åtta VLCC i beställning hos Dalian New Shipyard i Kina för leveranser från nästa år.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.