På kort tid har ett 20-tal incidenter inträffat där containerfartyg tappat totalt 400–500 containrar överbord. Även om orsakerna ännu inte är utredda menar MacGregor att även fullt funktionsdugliga helautomatiska twistlocks under vissa omständigheter och i kombination med toleranser i containern, inte alltid låses ordentligt. Därför har man nu beslutat dra tillbaka sina helautomatiska låsningar från marknaden. Man kommer också att erbjuda sina kunder ett utbytetsupplägg där helautomatiska lås ersätts med halvautomatiska. MacGregors dotterbolag All Set Marine Lashing kommer senare i år att släppa en ny typ av helautomatiska twistlocks som skall råda bot på problemen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.