I ett pressmeddelande skriver ESL Shipping att försäljningen av fartyget, som togs i bruk 2006, bidrar till att påskynda rederiets gröna omställning och stärker finansieringen av de nya fartyg som byggs för närvarande.
– Vi investerar kraftigt i Green Handy-fartyg som kan drivas fossilfritt och har isklass 1A. Utvecklingen av Green Handy-fartygen har fortskridit enligt plan. Genom försäljningen av m/s Kallio stärker vi ESL Shippings balansräkning och genomför vår strategi, säger Rolf Jansson, vd för Aspo och styrelseordförande för ESL Shipping i pressmeddelandet.
Kan behöva fler fartyg i väntan på nybyggen
– Att säkerställa tillräcklig kapacitet och pålitliga leveranser till våra kunder är vår högsta prioritet. Det första Green Handy-fartyget av den nya generationen kommer att ansluta till vår flotta om cirka två år. Under övergångsperioden kommer vi vid behov att överväga att chartra eller förvärva ytterligare fartyg, säger Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping.
Försäljningspriset för Kallio uppges vara cirka 18 miljoner euro och vinsten för Aspo beräknas uppgå till omkring 10 miljoner euro.
Kallio har seglat under finsk flagg och har nu överlämnats till den nya ägaren. Målsättningen är enligt ESL Shipping att besättningen på Kallio i möjligaste mån ska flyttas till andra fartyg i rederiets flotta.
Fakta: Kallio
- Byggd: 2006 på Shanghai Edwards Shipyard i Kina
- DWT: 21.353
- Längd: 159,26 m
- Bredd: 24,88 m
- Djupgående: 9,40 m