Den nya implementeringen av kravet på epoxymålade tankar kommer att innebära förseningar i fartygsleveranser. Japanska skeppsbyggare efterlyser nu en övergångsperiod och föreslår att reglerna börjar tillämpas på de fartygsbeställningar som läggs efter det att de nya reglerna har trätt i kraft, det vill säga efter juli 2008. Shigeru Ito på det japanska trnasportministeriet säger i Lloyd’s List att en tillämpning av dessa regler på redan beställda fartyg kommer att få följande konsekvenser: – Antalet mantimmar för att måla fartyget kommer att öka med 50 – 100 procent.- Byggnadstiden kommer att öka med 10 – 20 dagar.- Produktionen hos de varv som har full beläggning kommer att minska med 20 procent.- Kostnaden för fartygen kommer att öka med 2 – 10 procent eller USD 1 miljon till USD 5 miljoner. Från japanska myndigheter hävdas att dessa effekter också är kumulativa vilket innebär att om det första fartyget är 10 dagar försenat så kommer fartyg nummer tio i serien att vara flera månader försenat.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.