Fartyg som opererar i de två första områdena med krav på lågsvavlig olja, Nordsjön och Östersjön, kommer sannolikt att behöva ta ut ett Seca-tillägg (Seca= Sulphur Emission Control Area) för att täcka högre kostnader för bunkeroljan. Kostnadsökningen beräknas bli USD 40–50 per ton. Beräkningar gjorda av Poten & Partners visar att en suezmax som seglar i båda regionerna i tio dagar får lägga på USD 129.000 till resekostnaderna. Motsvarande belopp för en aframax är USD 99.000 och för en panamax USD 87.000.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.