Senaste nytt från Sjöfartens Dag

Sjöfartens Dag i Mariehamn är ett ständigt växande evenemang som drar till sig fler och fler besökare för varje år som går. Årets upplaga, i torsdags, var inget undantag. Hotellrummen i staden var slut och stämningen i kongress- och kulturhuset Alandica hög. Alla som har inflytande i branschen var på plats i detta som allt fler kallar ”Finlands viktigaste sjöfartsdag”. Jag är inte överraskad. De som talar vid exempelvis de olika seminarierna gör det med gedigen kunskap som bas.

Jag noterar också att den kris som väldigt många har talat om så sakteliga börjar kännas mer avlägsen. Konjunkturer kommer och går och varar aldrig för evigt. ”Det börjar bli ett problem att upprätthålla den pessimistiska attityden inom sjöfarten”, som det så träffsäkert uttrycktes på den stora Shippax-konferensen tidigare i år. Det råder framtidstro i branschen just nu.

Själv deltog jag mer aktivt i Sjöfartens dag detta år. Som moderator hade jag att hålla i två stora block. Först Ålands Sjöfarts roro- och ropaxseminarium och sedan Ålands landskapsregerings ”Shipping Policy Seminar”. Det var på många sätt en utmaning men framför allt oerhört lärorikt. Alla presentationer finns att hitta här, de är synnerligen läsvärda! Målsättningen för dagen var att få alla att gå hem lite mer informerade än de kom dit. Det lyckades. Föreläsarna var väldigt väl förberedda. Några exempel från min lilla sal:

Investeringar i sjöfart har över tid varit ganska eländiga, konstaterade Ålandsbankens Lars Söderfjäll. Enda långsiktiga undantaget är egentligen DFDS som levererat resultat bättre än alla andra. Ska man satsa i dag är det ”industriell shipping” som gäller, till exempel biltransporter eller inom LNG/LPG-segmentet. Inget tyder heller på att containermarknaden skulle gå åt något annat håll än rätt uppåt. Hela presentationen finns här.

”Fantasi är viktigare än kunskap”. Christopher Pålsson från Maritime Insight citerade Albert Einstein och levererade en gedigen analys över läget inom lastsjöfarten i dag. Hans slutsatser är att fokus i framtiden ligger på kostandseffektivitet, miljövänlighet, säkerhet och fler containerfartyg. I dag finns 1.664 containerfartyg i norra Europa. Bara 67 av dem är äldre än tjugo år. På roro-sidan finns 208 fartyg av vilka fyrtioåtta är äldre än tjugo år. Läs mer och bli klokare här.

Henrik Tidblad har bred bakgrund inom olika sjöfartsgrenar. I dag jobbar han för framgångsrederiet DFDS och förklarade hur de ser på den europeiska roro- och ropaxmarknaden i dag. Han förutsåg mer trafik på färre hamnar, helhetslösningar som inkluderar både havs- och landtransporter, några nybyggnadsprojekt men inga större förändringar i trafikbilden. Presentationen finns att läsa här.

En av världens allra äldsta och mest internationella skeppsmäklare är BRS Brokers. Borna Petrovic kom från Paris för att presentera det senaste från mäklarens horisont.

Från Viking Line kom vice vd Andreas Remmer och levererade den här presentationen som överskådligt beskriver vad rederiet gör.

Det andra blocket för dagen handlade om det svenska projektet Zero Vision Tool och hur man skapar hållbar sjöfart i samarbete mellan offentliga och privata intressenter.

Helén Jansson från SSPA Ab kom direkt från Liverpool där Motorways of the Sea var temat. Hon beskrev metoderna man använt och erfarenheterna som dragits i den här presentationen.

Det är lätt att säga vad som ska göras men det måste till lite verkstad också och det hade Eija Kanto från Wega Enviro Oy koll på. Hon berättade hur man samarbetat inom det finländska sjöfartsklustret när det gäller att hitta gemensamma lösningar.

Projektledaren Kari Granberg jobbar till vardags på Viking Line och hör till de där som är lika vassa vid planeringsbordet som när det gäller att byta ventiler i praktiken. Han har rest jorden runt för att presentera prisbelönta Viking Grace och fick nu tillfälle att göra det även i Mariehamn. MakeADifference heter metoden som har till mål att skapa bättre förutsättningar för att bygga och driva LNG-fartyg. Läs hela materialet här!

Dagen slutade som den började; med pengar. Sist ut var advokaten Per Arvid Skult från Neptun Juridica som för handels- och industriministeriets räkning utrett vad som behövs för att sätta fart på fartygsfinansieringen i Finland. Hans slutsats är att Finnvera borde ta en aktivare roll. Utredningen var pinfärsk när den kom till Mariehamn och den kan läsas här.

Det är lätt att begripa att anmälningarna till nästa års event redan börjat droppa in. Efter den avslutande heldagen i pratets och affärernas tecken fortsatte drygt fyrahundra delegater till Ålands sjöfartsmuseum och restaurang Nautical för mingel och mat och det där nätverkande som sätter fart på affärer. Här är infot om nästa års Sjöfartens Dag, torsdagen den 12 maj år 2016. Ses då!

 

IMG_4492

En snabb överblicksbild som inte alls talar sanning. Sjöfartens Dag var mycket större och många fler utställare och besökare fanns på plats men vidvinkeln funkade inte riktigt.

IMG_4493Tog en smygbild från min egen horisont. Seminarierna var välbesökta och mycket informativa.

viking

Viking Lines vice vd Andreas Remmer berättar om rederiet som gått från noll till tvåhundra miljoner passagerare sedan år 1959 då allt började. Foto: Roger Nordlund.

bild

Jag själv i inledningen av hela dagen. Från vänster i sittgruppen Christopher Pålsson, Lars Söderfjäll, Borna Petrovic samt Henrik Tidblad. Foto: Roger Nordlund.

 

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.