Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap (OVDS) tar i veckan beslut om vilket varv som får beställningen på ett kryssningsfartyg för leverans 2007. Tre varv, däribland Fosen, konkurrerar om jobbet som är värt runt NOK 700 miljoner. Fartyget blir 110 meter långt och sätts in på Grönlands-kryssningar sommartid och på Hurtigruten vintertid. Det är något mindre än OVDS största fartyg ”Finnmarken”, men får också högsta isklass. Fartyget byggs med 310 bäddar i 111 hytter och får ett fullt utrustat konferenscentra. Rederiet har valt att inte namnge de två andra varven, men Fosen uppges ligga bra till, särskilt som man byggt de två Hurtigrutefartygen ”Midnatsol” och ”Trollfjord”. 2005 blir annars ett tufft år för Fosen med låg beläggning. Skrovet till det första av två ro-pax-fartyg man bygger för Stena Line beräknas anlända till varvet i november för färdigställande.På styrelsemötet kommer man också att diskutera sammanslagningsinitiativet från TFDS, det andra rederiet i Hurtigruten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.