Leif Höegh och partnern Mitsui OSK har beställt två LNG-tankers på 145.000 kubikmeter av Samsung Heavy Industries och med option på ett tredje fartyg. Leveranser sker från fjärde kvartalet 2004 och prislappen är på USD 290 miljoner vartdera. Fartygen blir skytteltankers och förses med en regasifieringsanläggning ombord, därav det höga priset. Som SST skrev i februari är fartygen avsedda för projektet Höegh Neptune LNG terminal i Massachusetts-bukten. Höegh driver terminalprojektet tillsammans med franska Suez Global LNG och den samlade investeringen lär uppgå till runt USD en miljard.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.