Norska Höegh Autoliners och franska Louis Dreyfus Armateurs har beställt två specialbyggda ro-ro-fartyg av Singapore Technologies Marine. Fartygen sätts in på en 20-årig charter med en option på 10 år för Airbus. Fartygen byggs för att kunna transportera flygplanskomponenter, men också annan ro-ro-last. De skall levereras under andra och fjärde kvartalet 2008 och kommer att segla under en EU-flagg. Fartygen blir något mindre och får ett mindre djupgående än ”Ville de Bordeaux”, som redan seglar på en charter för Airbus. De två rederierna har genom ett gemensamtägt franskt bolag skrivit avtal med Airbus för att frakta delar till A 380-planet i en trafik som går mellan hamnarna Hamburg, Cadiz, Mostyn, St Nazaire och Bordeaux.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.