När nya regler för svavelinnehållet i bunkerolja som bränns av fartyg i Östersjöområdet införs i maj nästa år, kan den ryska bunkeroljan tvingas söka andra marknader. Det nya regelverket sätter en gräns på max 1,5 procent svavel i oljan och den gränsen klarar inte den ryska bunkeroljan. I dag producerar Ryssland cirka 55 miljoner ton högsvavlig olja, varav cirka 40 miljoner ton transporteras via St Petersburg och Tallinn. Tills vidare kan bunkeroljan säljas på andra marknader som Medelhavet, Fjärran Östern och USA, men i framtiden kommer också dessa områden att få svavelrestriktioner. Enligt Marine and Energy Consulting i London kan kraven på lägre svavelinnehåll innebära en brist på lågsvavlig bunkerolja på fem miljoner ton 2015.Nästa år räknar företaget med en premie på USD 50–70 per ton lågsvavlig olja.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.