Ett nytt system för inneslutning av gas under transport till sjöss har utvecklats i Japan. De nya fartygen kommer att kallas NGH-fartyg, Natural Gas Hydrate, och det första kan vara i drift inom fem år för att serva mindre och medelstora gasfält. NGH-systemet är stabilt under atmosfäriska förhållanden vid minus 20 grader, jämfört med de minus 163 grader som krävs för transport på LNG-fartyg. Kostnaden för att bygga ett NHG-fartyg på 160.000 kubikmeter beräknas till USD 60–70 miljoner. En LNG-tanker av standardtyp och av samma storlek kostar mellan USD 180–200 miljoner.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.