Stenas skrovformspatent för höghastighetsfärjor fortsätter att gälla. Den 17 juni avslog Australiens federala domstol en begäran från Austal Ships Pty om att häva patentet som godkändes av australiska myndigheter i april 1994. Enligt den australiska tidningen The Age väntas Austal söka prövningstillstånd i högre instans, men processen kan blir dyrbar för det australiska varvet som riskerar skadestånd på cirka USD 5 miljoner. Austal hävdar att deras skrovkonstruktion inte inkräktar på Stenas patent, något som avvisas av Henrik Nordhammar, fartygskonstruktör vid Stena Rederi. Enligt Nordhammar rör det sig om sex eller sju fartyg byggda vid Austal som kan göra intrång på Stenas skrovformspatent. Patentet avser den skrovform som Stena använder på sina höghastighetsfärjor (HSS) och en av de ”misstänkta” färjorna är ”Jonathan Swift” som trafikerar linjen Dublin-Holyhead. Henrik Nordhammar tror att Austal valde att processa om patentet eftersom man trodde att det skulle bli billigare än att betala licens till Stena.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.