Subventionsregn över Gdynia

Den 6 juni avslutades Gdynia Shipyards restruktureringsprogram, som tvingat fram några bittra rationaliseringar i form av syselsättnings- och kapacitetsreduktioner. Utan det sexprocentiga stöd som lagen garanterade i slutet av mars hade det varit svårt att försvara varvet mot konkursansökningar som kan dyka upp, bland annat från olika leverantörer.Tack vare stödet, som inleddes med PLN 46,63 miljoner, har varvet uppnått balans, och mål som fanns i restruktureringsprogrammet har kunnat uppnås. De pengar som hamnat i varvets kassa är följden av de sex fartyg som byggts och levererats efter den 31 mars 2005. Varvets produktion utgörs främst av fartygstyper som subventioneras som biltransport- och containerfartyg. Ett containerfartyg som levererades i början av året förstärkte kassan med PLN 7 miljoner. Gdynia Shipyard har också ansökt hos Bank Gospodarstwa Krajowego (den statliga bank som sköter subventioner och stödprogram) om pengar för 19 fartygsprojekt fram till slutet av 2007. Det sammanlagda stödet är värt PLN 148,53 miljoner. Varvets chef Jerzy Lewandowski understryker att lagen om 6 procents stöd inte är tänkt för att stödja olönsam produktion, utan för att stärka varvets konkurrenskraft gentemot, först och främst, asiatiska varv.Enligt Lewandowski har Gdynia Shipyard en god chans att avsluta 2005 med en nettovinst på över PLN 50 miljoner. En eventuell vinst ska täcka varvets gamla skulder hos leverantörerna. (PLN 1 = EUR 0,25)


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.