Det nya fartyget, som har en förväntad levereras under 2027 och som kommer att få namnet Celsius, kommer att ägas av ett joint venture-bolag mellan Gasum och Sirius Shipping. De båda bolagen har en lång historia tillsammans som sträcker sig tillbaka till 2012. Gasum har bland annat chartrat LNG-bunkerfartyget Coralius från Sirius sedan 2017.
Ska möta ökad efterfrågan
Enligt ett pressmeddelande är den nya investeringen en del av Gasums strategi att säkra tillgången på LNG och bio-LNG (LBG) till sina kunder i norra Europa. Efterfrågan förväntas öka de kommande åren eftersom antalet LNG-drivna dual fuel-fartyg som anlöper hamnar i norra Europa just nu ökar avsevärt.
– Redare ser nu att en övergång till LNG och bio-LNG är ett av de bästa sätten att minska utsläppen från sjötransporter redan idag, istället för att vänta på andra teknologier som ännu inte har nått sin mognad, finns i tillräcklig omfattning eller har all infrastruktur på plats. Det här högteknologiska bunkerfartyget är en viktig investering i vår förmåga att fortsätta leverera den kvalitetstjänst som våra kunder förväntar sig av oss nu och i framtiden, säger Gasums vd Mika Wiljanen i pressmeddelandet.
Kan kyla och värma andra fartygs tankar
Fartyget kommer att ha en kapacitet på 7.800 m³ LNG och LBG, och ska enligt bolagen vara utrustat med den senaste teknologin för att optimera bränsleeffektivitet och minska utsläppen, bland annat ett förbättrat framdrivningssystem och en hybridbatterilösning.
En av de mest avancerade teknologierna kommer att vara en Gas Combustion Unit (GCU) på 27,7 MW som gör det möjligt för fartyget att genomföra kylning och uppvärmning av andra fartygs tankar, vilket enligt bolagen är en tjänst som marknaden efterfrågat länge.
– Detta nybyggnadsprojekt är ett bevis på att vi kommer närmare vår vision – att bli det långsiktiga förstahandsvalet för våra kollegor, kunder och för samhället. Vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet med Gasum som började 2012, och med detta nya förbättrade LNG-fartyg kommer det att fortsätta i decennier, säger Jonas Backman, vd på Sirius Shipping i pressmeddelandet.
Toppar årets miljökrav
Det nya bunkerfartyget designas med en planerad EEDI (Energy Efficiency Design Index) som ligger 51 procent under de krav som kommer att gälla 2025. Bolagen skriver också att fartyget kommer att få en förbättrad arbetsmiljö och förbättrade bostadsutrymmen ombord.
Celsius är det sjunde fartyget som Sirius Shipping har i order. I augusti 2023 beställdes två nybyggen på 15.000 dwt med leverans under 2026 och i november 2024 beställde rederier fyra nybyggen på 7.999 dwt för leverans under 2027 och 2028.
FAKTA: Celsius
Längd: 112,9 m.
Bredd 19,0 m.
Djupgående 6,00 m.
Lastvolym: 7.800 m3 LNG.
Isklass: 1A.
Teknik: Gasförbränningsenhet på 2000 kg/h CH4 / 27,7 MW och 0-100% N2, ”Take me home”-redundans och hybridbatteri.
Beräknad EEDI: 51 procent under kraven för 2025, Fas III.